“Når man tænker på, hvor vigtig telefoni er for en virksomheds drift, er det faktisk utroligt, at opgaven med at vælge den helt rigtige løsning ofte er relativt lavt prioriteret. Telefoni er livsnerven i både salg, produktion og support. Alt går ned i tempo eller helt i stå, hvis kommunikationen ikke fungerer optimalt. Alligevel er det ikke altid den, der er klædt bedst på til opgaven, der får ansvaret for at vælge udbyder og telefoniløsning.”
Charles Ginnerskov, CEO hos ipnordic
Hos ipnordic er det desværre vores erfaring, at en del virksomheder ender med at få en telefoniløsning, de ikke bliver tilfredse med, fordi de ikke har været opmærksomme nok, da de indgik aftalen.
Hvis skulder lander aben på?
I nogle virksomheder bliver indkøb af telefoni betragtet som et nødvendigt onde, der kan føles tidskrævende og besværligt. Sikkert fordi mange har en fornemmelse af, at de, rent teknisk, ikke er klædt godt nok på til opgaven.
Derfor er det menneskeligt, og helt naturligt at forsøge at skubbe opgaven andre steder hen. Afhængigt af virksomhedens størrelse kan opgaven havne på et tilfældigt skrivebord. Måske hos en medarbejder, der har mange andre opgaver – som vedkommende føler sig langt mere kompetent til at løse. Derfor vælger medarbejderen måske telefoniløsning ud fra det eneste parameter, der er meget let at sammenligne: nemlig pris.
Det er logisk, at 100 kroner er mindre end 130 kroner. Til gengæld fortæller prisen ikke noget om produktets kvalitet: hjælp i opstartsfasen, tilpasning til virksomhedens behov, features, service og supportmuligheder samt eventuelle kontraktlige bindinger. Alt det, der virkelig har betydning for, hvor godt ens virksomhed kan fungere, konkurrere og skabe omsætning.
I teorien kan en virksomhed blive bundet i mange måneder til en dårligt fungerende og måske dyr telefoniløsning, som blev valgt på et tilfældigt grundlag. Eksempelvis fordi medarbejderen godt kunne lide tilbuddet, hvor alle ansatte fik en ny smartphone.
Når bordet fanger!
Mens der tages ret let på indkøb af telefoniløsning, giver eventuelle problemer med driften af den altid anledning til langt større engagement – om end sjældent af positiv karakter. Der vil altid være nogle små startudfordringer, der skal løses. Måske er mobildækningen ikke god nok eller der skal laves små praktiske ændringer i det valgte setup, før alle er glade.
Hvis problemerne løses gnidningsfrit, er de ikke længere problemer. Hvis ikke de løses tilfredsstillende, vokser de i takt med utilfredsheden. I det sidste tilfælde er det ikke sjovt at have forpligtet sig til en fast aftale med lang løbetid.
Gør det selv – eller få det gjort… ordentligt
Det kan være overraskende dyrt at komme ud af sin telefoniaftale, før bindingen udløber. I nogle tilfælde kræves der fuldt abonnement perioden ud. I andre tilfælde lægger teleudbyderen store beløb oveni – måske skønnet ud fra, hvad udbyderen kunne have tjent ekstra på kunden i aftaleperioden.
Man kan kalde det bod eller dummebøder, men uanset hvad man kalder det, er det ikke noget, der giver telebranchen et bedre ry. Selv for virksomheder med helt små telefoniløsninger kan det løbe op i mange tusinde kroner.
”Det er ganske enkelt uanstændigt,” siger Charles Ginnerskov, CEO hos ipnordic. Hans bedste råd til virksomhedsejere er derfor:
”Du skal selvfølgelig selv vælge det optimale telefonisystem, eller overlade valget til en kollega, der er mere kompetent til opgaven, end du selv er. En så vigtig beslutning skal ikke træffes af en kollega, der hverken har forudsætning for at vælge korrekt, eller mulighed for at sige nej til opgaven. Det er dit ansvar!”