30. januar 2017

Er din telesælger provisionslønnet?

Hos ipnordic er vi ærgerlige over, at telebranchen mister troværdighed på grund af lidt for smarte salgsmetoder i de forskellige teleselskaber. Alle bliver jo tabere i det spil:
– Kunderne, der får stoppet nødvendige produkter ned i indkøbsvognen, sælgerne, der presser sig selv eller bliver presset af deres chefer – og hele telebranchen, der får et dårligt rygte.

Hos ipnordic har vi valgt at gå en anden vej:

”Vores telekonsulenter er ikke provisionslønnede. Det gør, at de kan sove roligt om natten. Deres opgave er nemlig at hjælpe kunderne til at få den løsning, der passer optimalt til deres virksomhed – hverken mere eller mindre. Det betyder, at de sælger et produkt, de kan stå inde for” – fortæller Charles Ginnerskov, CEO hos ipnordic.

Pistolsalgsmetoder og lænker
De fleste virksomhedsejere eller teleansvarlige har stiftet bekendtskab med telesælgere, der simpelthen bare er for meget; dem, der har fået et 4 timers kursus i hurtige og billige salgstricks, og som er så fokuserede på deres egen provisionsindtjening, at de glemmer at lytte til kundens behov. De typer gør meget sjældent kunderne glade på den lange bane, og de giver telesælgere og telekonsulenter en meget lav troværdighed.

”Isoleret set er telebranchens måske største problem tanken om, at vi er nødt til at binde vores kunder. Det svarer til at sige, at vi dybest set har erkendt, at vi ikke er i stand til at levere et produkt, som kunderne bliver tilfredse med.”

Charles Ginnerskov

Men hvorfor er provisionslønnede sælgere så mere reglen end undtagelsen i branchen? Ifølge Charles Ginnerskov er der kun en enkelt grund til, at det kan være en god forretning at bruge salgsmetoder, der tangerer bondefangeri:

”Det handler om binding af kunderne. At få en underskrift på en kontrakt, der gør at kunden, uanset om han er tilfreds eller rødglødende rasende, ikke kan skifte selskab de næste 2-3 år. Oversalg og salg af unødvendige ydelser kan kun lade sig gøre i et teleselskab, hvor kunderne sidder uhjælpeligt fast. Hos ipnordic har vi ingen binding på vores kunder. Hvis vi bare tænker på at bruge ufine salgsmetoder, vil vores kunder forlade butikken dagen efter – hvilket jeg ikke ville fortænke dem i.”

95% nørder
I ipnordic’s team af 80+ medarbejdere betegner vi os selv som 95% nørder og kun 5% sælgere. Det betyder nok, at vi ind imellem glemmer at tage salgsbrillerne på, fordi vi har så travlt med at produktudvikle og supportere vores kunder. Til gengæld mister vi aldrig fokus på vores vigtigste opgave: At hjælpe vores kunder med at sammensætte den teleløsning, der er bedst for netop deres virksomhed. En vigtig brik i den plan er, at vores telekonsulenter betragter sig selv som kundernes rådgivere – og ikke som pistolsælgere.

Eric Ruder, Teamleder i udviklingsafdelingen hos ipnordic