14. oktober 2017

Det skal du vide,
når du vælger teleselskab

At vælge teleudbyder til din virksomhed kan hurtigt virke både svært og uoverskueligt. Men med et par gode råd i hånden, står du stærkere, når du går i dialog med dit kommende teleselskab.

Det skal du vide om dækning, når du vælger teleudbyder

Der kan være stor forskel på mobildækningen uden for de store byområder alt afhængig af, hvilket teleselskab du vælger. Der er ingen grund til at miste en ordre på grund af en dårlig forbindelse, og derfor bør du undersøge mobildækningen, før du vælger teleleverandør.

I Danmark eksisterer fire teleselskaber med eget netværk; TDC, Telenor, Telia og 3. Alle øvrige teleudbydere anvender et af de fire netværk. Den globale analysevirksomhed, OpenSignal, der løbende tester både dækning og hastighed i en lang række lande verden over, har også undersøgt de fire danske netværk. Og selvom de alle klarer sig godt i undersøgelsen, er TDC’s netværk den åbenlyse topscorer og dermed blandt verdens bedste netværk.

Mange tror fejlagtigt, at hvis de er kunde hos et selskab uden eget netværk, får de en ringere mobildækning. Det er de dog sikret imod med en såkaldt netværkserklæring, hvor selskabet, der ejer netværket, garanterer lige vilkår for alle brugere. Dermed kan kunder hos fx ipnordic, der samarbejder med TDC, bruge netværket på lige fod med TDC’s egne kunder og er garanteret samme gode dækning.

Det skal du huske om regningen, når du vælger teleudbyder

Det kan være svært at tyde sin faktura, hvis den er både omfattende og skrevet i et indforstået teknisk sprog. Og konsekvensen kan være unødvendigt store udgifter. Her får du nogle gode råd om din telefaktura, før du vælger udbyder.


Høj pris for ingenting
Hvis du modtager en faktura, hvor det er vanskeligt at afkode, hvad du reelt betaler for, bør du være ekstra opmærksom. Det giver ikke kun en ekstra irritation i en travl hverdag, men det øger også sandsynligheden for, at du kommer til at betale for ydelser, som du faktisk ikke bruger.

Det er vigtigt at fastslå, at dit teleselskab ikke har nogen grund til at gøre fakturaen uforståelig – og så alligevel. Det sker nemlig ofte, at kunder først opdager problemet, når de skifter udbyder. Her vil den nye leverandør starte med at danne sig et overblik over kundens nuværende løsning, og det vil som regel ske ud fra den seneste faktura.


Kræv gennemskuelighed
Desværre viser det sig alt for ofte, at kunderne fx har betalt for analoge linjer, som de ikke længere bruger og heller ikke har brugt længe. Det kan skyldes, at de har flyttet deres alarm og dankortterminal over på nettet, eller har det kørende via simkort. Og da fakturaen har været for svær at gennemskue, har kunderne betalt uden videre.

Tvivlsom moral, uheldig forglemmelse eller blot almindelig inkompetence – uanset baggrunden har det endt med at koste kunderne penge og ofte gennem længere tid.

Vær derfor opmærksom på din telefaktura og husk, at den ikke bør være mere kringlet at forstå end din kassebon fra dagligvarebutikken. Er den det, bør du nok overveje en anden teleleverandør.

Det bør du kræve af service, når du vælger teleudbyder

Der kan være langt i mellem de gode serviceoplevelser i telefonibranchen – og de er sjældent gratis. Før du vælger udbyder, så gør op med dig selv, hvilket servicekoncept der bedst matcher dine behov. Her får du nogle gode råd om service, før du vælger din teleleverandør.


Prøvetid og returret
Når du vælger en ny telefoniløsning skal du først og fremmest overveje, hvilke behov du og din virksomhed har. Valget kan være svært, og derfor er det vigtigt, at leverandøren giver dig muligheden for at teste det nye system, før du træffer det endelige valg. Eventuelle problemer bliver først synlige, når du og dine medarbejdere får fingrene i systemet, og her vil I vide, om funktionerne og supportkonceptet matcher jeres behov. Du skal derfor sikre dig muligheden for at kunne returnere systemet – og helst uden beregning – hvis det ikke lever op til jeres forventninger.  


Binding
Alt for mange teleudbydere binder deres kunder i årevis, og især erhvervskunder kan risikere at blive bundet i op til tre år. Man kan undre sig over, at teleudbydere overhovedet har behov for at binde deres kunder, hvis de ellers er tilfredse med produktet og prisen. Noget kunne tyde på, at udbyderne frygter, at kunden vil forlade butikken igen. Vær derfor opmærksom på bindingsperioden, før du underskriver kontrakten.

De fleste virksomheder forandrer sig meget i løbet af tre år, og det samme gør teknologien, produkterne og prissætningen i telebranchen. Dine krav til telefoniløsningen vil med al sandsynlighed også ændre sig i den periode, men er du først bundet til én løsning, vil din handlefrihed være stærkt begrænset. Dertil kommer, at det oftest er rasende dyrt at købe sig ud af bindingsperioden.


Support 24/7 – hele året rundt
En tredje og afgørende faktor for din hverdag er den support, du får hos udbyderen, når du har brug for hjælp. Mange oplever at blive mødt med en telefonsvarer eller lang pausemusik, når de har tekniske vanskeligheder. I den situation er det uvurderligt, at der sidder en erfaren medarbejder hos leverandøren, som er lige så interesseret i at få løst problemet, som du selv er – og vel at mærke på alle tider af døgnet. Om man er taxavognmand eller lægesekretær, skal der være mulighed for at få hurtig hjælp, hvis man oplever et telefonisk nedbrud.

Overvej også, hvor mange ressourcer du og dine medarbejdere selv vil bruge på driften af jeres telefoniløsning. Der kan være store fordele i at have en leverandør, der hurtigt kan opsætte en ferielukket-besked eller ændre jeres viderestillinger, uden at I selv skal bruge tid på det. Vær derfor opmærksom på, hvilket supportkoncept du bliver lovet, før du vælger din leverandør.