6. juli 2020

De 10 råd om erhvervstelefoni

At vælge teleudbyder kan være lidt af en jungle at finde rundt i. Helt basalt handler det ikke om, hvor billig en løsning du kan få – det handler om, hvad du får for pengene!

Vi har samlet vores 10 bedste råd til dig, der er på jagt efter det helt rigtige teleselskab til din virksomhed.

1. Vælg en leverandør, du har tillid til
De fleste teleselskaber slår på, at de har den nyeste løsning med den bedste support. Det er let at skrive i markedsføringen, men svært at leve op til. Det kræver nemlig, at der ydes en stabil support og en god kundeservice – hver dag.

2. Hellere løsningskonsulent end telesælger
Vælg et teleselskab, der rådgiver ud fra din virksomheds specifikke behov – og ikke blot går efter at få din underskrift på ordren.

3. Support – når du har brug for det
Gør op med dig selv, hvor mange ressourcer du, eller dine kolleger, vil lægge i drift og vedligeholdelse af systemet – og vælg en udbyder med et supportkoncept, der matcher jeres forventninger. Vær også opmærksom på, at nogle teleudbydere kræver betaling for hjælp med ændringer, tilretninger og besvarelse af de spørgsmål, der opstår undervejs i samarbejdet. Det kan forandre et tilsyneladende godt tilbud til en dyr løsning på længere sigt. Hos andre operatører er den slags ydelser gratis og inkluderet i samarbejdsaftalen.

4. Undgå bindinger
Undgå kontraktlige bindinger med lang tidshorisont. Du skal kunne handle frit – også med telefoni. Hvis din teleleverandør ikke kan holde løfterne, skal du hurtigst muligt kunne komme videre til et teleselskab, der kan. Dét er samtidig din garanti for optimal kundeservice og den bedste teknologi. Vælg derfor en leverandør, der tilbyder fleksible aftaler og abonnementer, som kan tilpasses i takt med, at din virksomhed udvikler sig, og nye behov opstår. Sørg for, at du kan gå, når du vil, hvis ikke leverandøren lever op til dine forventninger.

5. Prøvetid og returret
Det er vigtigt at have muligheden for at teste et telefonisystem, før du vælger. Problemerne bliver først synlige, når du og dine kolleger får fingrene ned i systemet og finder ud af, om features, funktionalitet og kundesupport er tilfredsstillende og svarer til lige netop jeres behov. Sørg derfor for at vælge en teleudbyder, som tilbyder både prøvetid og returret.

6. Dækning
Tjek mobildækningen hos den leverandør, du påtænker at indgå samarbejde med. Særligt udenfor storbyområderne kan der være stor forskel på dækningen. Der er fire teleselskaber med eget netværk i Danmark. Alle øvrige teleudbydere anvender disse netværk på lige fod med ejerne.

7. Gennemskuelig pris
Ingen har lyst til at få et hav af ekstraregninger, fordi en leverandør har nedjusteret prisen og vil hente resten hjem på tillægsydelser. Gå derfor efter en leverandør, der har gennemsigtige prisaftaler og et overskueligt faktureringssystem. En faktura på teleydelser bør ikke være vanskeligere at forstå end en kassebon fra supermarkedet. Hvis den er det, bør alarmklokkerne ringe.

8. Vælg en progressiv leverandør
En innovativ og nytænkende teleleverandør er med til at flytte grænser – og kan oven i købet hjælpe med at afdække og løse nogle daglige behov, som du og din virksomhed endnu ikke selv har opdaget. Dit teleselskab skal være din samarbejdspartner, som støtter dig i serviceringen af dine kunder.

9. Fleksibilitet og personlig betjening
Overvej om der er andre leverandører end de mest kendte spillere på markedet, som det kan være relevant at se nærmere på. Mindre selskaber er ofte mere fleksible og er sjældent så tynget af bureaukrati, som store organisationer kan være.

10. Overblik
Sammenlign tilbud fra forskellige leverandører – og husk, hvilke parametre du lægger mest vægt på, når det handler om telefoni og den daglige kommunikation i din virksomhed.

At drive virksomhed kan give mange udfordringer

– Telefoni bør ikke være én af dem.