Søg

Er din telesælger provisionslønnet?

29-05-2018


Telesælgere, der er provisionslønnede, kan have svært ved at sætte kundens behov for en optimal teleløsning foran sine egne behov for en større løncheck. 

Det er en usund konflikt at stille mennesker i – og det ansporer til nogle salgsmetoder, der giver hele branchen et dårligt rygte.

Det er ærgerligt, at branchen mister troværdighed på grund af lidt for smarte salgsmetoder, og alle er i sidste ende tabere i det spil: Kunderne, der får stoppet unødvendige produkter ned i indkøbsvognen - sælgerne, der presser sig selv, eller bliver presset af deres chefer – og hele telebranchen, der får et dårligt rygte.


Pistolsalgsmetoder og lænker
De fleste virksomhedsejere eller teleansvarlige har stiftet bekendtskab med telesælgere, der simpelthen bare er for meget. Dem, der har fået et 4 timers kursus i hurtige og billige salgstricks, og som er så fokuserede på deres egen provisionsindtjening, at de glemmer at lytte til kundens behov.

De typer gør meget sjældent kunderne glade på den lange bane, og de giver telesælgere og telekonsulenter en troværdighed på linje med brugtbilsælgere og spindoktorer.

Provisionsløn kan i de gode tilfælde anspore til at yde en ekstra indsats, men aflønningsformen vil uvægerligt få en medarbejder til at tænke mere egoistisk. Det kan være meget svært at få en god sammenhæng gennem alle led i produktion og salg på den måde.


Men hvorfor er provisionslønnede sælgere så mere reglen end undtagelsen i branchen?
Der er i hvert fald én god grund til, at det kan være en god forretning at bruge salgsmetoder, der tangerer bondefangeri. Det handler om binding af kunderne. At få en underskrift på en kontrakt der gør, at kunden, uanset om han er tilfreds eller rødglødende rasende, ikke kan skifte selskab de næste 2 til 3 år.

Oversalg og salg af unødvendige ydelser kan kun lade sig gøre i et teleselskab, hvor kunderne sidder uhjælpeligt fast.
 

Sådan styrer du udenom de brodne kar
- når du vælger teleleverandør til din virksomhed

1. Undersøg om televirksomheden provisionslønner deres sælgere - og overvej de konsekvenser en evt. provisionsmodel kan have for jeres samarbejde

2. Vurdér om dialogen med sælgeren har fokus på at få ordren i hus, eller på løsninger til dig og din virksomhed

3. Vær opmærksom på, om kontrakten med udbyderen binder dig som kunde. Der findes selskaber, som ikke har kontraktlige bindinger.   



Hos ipnordic er vores telekonsulenter ikke provisionslønnede.
Det gør, at de kan sove roligt om natten. Deres opgave er nemlig at hjælpe kunderne til at få den løsning, der passer optimalt til deres virksomhed – hverken mere eller mindre. Det betyder, at de sælger et produkt, de kan stå inde for.

Vores virksomhed skiller sig på mange områder ud fra mange andre i branchen. Sikkert fordi at der blandt de 100+ medarbejdere findes 95% nørder og kun 5% sælgere.

Det betyder sikkert, at vi ind imellem glemmer at tage salgsbrillerne på, fordi vi har så travlt med at produktudvikle og supportere vores kunder.

Til gengæld mister vi aldrig fokus på vores vigtigste opgave: At hjælpe vores kunder med at sammensætte den teleløsning, der er bedst for netop deres virksomhed.

En vigtig brik i den plan er, at vores telekonsulenter betragter sig selv som kundernes rådgivere – og ikke som pistolsælgere.

Derudover har vi ingen binding, så hvis vi bare tænker på at bruge ufine salgsmetoder, vil vores kunder forlade butikken dagen efter.
Vores fornemste opgave er at gøre kunderne tilfredse - for det er dem, vi lever af.

 

LÆS OGSÅ:
Det skal du huske om service, når du vælger teleleverandør


 

RING MIG OP

På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Denne information deles med tredjepart. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken. I modsat fald bedes du lukke siden. 

 

Læs mere
OK