Søg

Det skal du vide om softphone-løsninger

23-08-2017

Softphone-løsninger bliver ofte markedsført som et billigt og brugbart alternativ til de mere hardware-krævende erhvervstelefoniløsninger. Der er dog en række udfordringer ved teknologien, som er vigtige at kende, før du vælger din telefoniløsning.

Der er masser af plads til forbedring

En softphone-løsning er baseret på software, der gør det muligt at foretage telefonsamtaler over internettet ved hjælp af en PC. Men selvom det virker fristende kun at skulle investere i et headset, kræver det til gengæld, at man er klar til at indrette sin virksomhed efter en længere række begrænsninger. Mange softphone-løsninger mangler nemlig simple funktionaliteter, der er væsentlige for at kunne drive en forretning:

  • Muligheden for at kunne trække kald fra en kollega mangler i meget software.
  • Integration af fastnet- og mobilstatusvisninger findes heller ikke i en udgave, der opfylder virksomhedernes behov.
  • Wallboards, der skaber overblik for medarbejderne, bliver også efterspurgt hos brugere af softphone-løsninger.  
  • Der mangler overløbsfunktioner, og derfor kan der ved manglende svar eller optaget gå meget lang tid, før en kunde kommer i kontakt med en medarbejder.
  • Lydkvaliteten er ofte forringet, og det kan skyldes alt fra det interne netværk, lydkort, drivere, headset og internetforbindelsen.
  • En softphone-løsning kræver en tændt PC for at fungere, og det kan være en stor ulempe. Man kan naturligvis kombinere løsningen med mobiltelefoni, men det giver en del andre udfordringer, som kan være svære at leve med.

Der er derfor grund til at overveje det en ekstra gang, før du vælger en softphone-løsning. Det kan hurtigt blive en daglig kilde til irritation, hvad funktionalitet og brugervenlighed angår.

RING MIG OP

Vi bruger cookies til at forbedre vores website og din oplevelse. 

Læs mere
OK